44. Midtsommer og overnatting på 1331 moh

Uke 44. Dagen før St Hansaften ble det tur til Nordmannviktind. Her har jeg ikke overnattet siden 1995, den gang i slutten av mai. Det har vært en varm uke med mye snøsmelting og jeg tok ikke på skiene før det var gått 3 timer og 4 km i 1012 meters høyde. Ganske tung bør med skiutstyr på ryggen, så den totale vekta var 25 kilo. Men mye bedre å få skia på beina og gå oppover i kveldssola. Jeg fant meg en fin teltplass på 1331 meters høyde. I motsetning til dagen før da det var helt vindstille, var det mye mer vind nå. Og med sola så høyt på himmelen, så var lyset veldig hardt. Skavlene var også falt ut, så jeg fant ikke så mange bra bildemotiver.

Dagen etter lå tåka over fjellet. Jeg gikk den korte veien bort til varden og tok meg en matbit. I vardeboka (den nye fra 30.6.2016) telte jeg 18 turer hit, så dette ble den nittende. I 2019 var jeg her syv ganger. Og så sent som 26. juli (i 2017) var jeg her på skitur! Så det er altså muligheter her utover sommeren, og også denne gangen kom jeg ganske så langt ned langs elva før jeg måtte ta av skiene. Totalt var denne turen på 12 km.

Jeg lagde video også fra denne turen og den kan du se her!